"
SPÅRVÄGEN SIMFÖRENING
Gemenskap - Engagemang - Vilja - Glädje - Kamratskap - Respekt

Simundervisning för förskola

Att kunna simma är ett av målen som finns med i skolans läroplan för ämnet Idrott och hälsa, dock råder det idag stora skillnader i simkunnighet mellan olika områden. Att kunna simma är en del av den svenska kulturen. Vi badar, leker och umgås i och i närheten av vatten. Det är tyvärr många elever som inte når målen i läroplanen. Spårvägen är därför mycket glada över att vi sedan hösten 2010 kunnat erbjuda kostnadsfri simundervisning för femåringar på förskolor i Tensta.

Detta projekt initierades och finansieras av Insamlingsstiftelsen Bertil Olsson och H2O (numera Simklubben H2Os stiftelse). Kursen som barnen erbjuds är 15 tillfällen á 30 min och målet är att alla efter kursen ska känna trygghet i vattnet och vara en god bit på väg mot att bli simkunniga.

Spårvägen Simförening tycker att simkunnighet är viktigt och arbetar för att alla barn ska få chansen att lära sig simma. Efter flera års erfarenhet av simundervisning vet vi att det är viktigt att börja tidigt för nå bästa möjliga resultat. Vi är oerhört tacksamma gentemot Simklubben H2Os stiftelse som ger oss och barnen i Tensta och sedan 2019 ges även 4 st förskolor från Grimsta  denna möjlighet.

Förskolor som erbjudits simundervsining
HT10: Bittinge förskola (2 grupper, ca 20 barn)
VT11: Stormhatten (2 grupper, ca 20 barn)
HT11: Stormhatten, Regnbågen och Gökboet (4 grupper, ca 40 barn)
VT12: Mellangården och Bittinge förskola (4 grupper, ca 40 barn)
HT12: Tensta Allé 40, Björlingeplan, Bystugan och Trollskogen (5 grupper, ca 50 barn)
VT13: Gullingeplan 30, Trollskogen, Bikupan (5 grupper, ca 50 barn)
HT13: Maskrosen, Rödluvan, Regnbågen, Gullingeplan (5 grupper, ca 50 barn)
VT14: Trollskogen, Mellangården, Stormhatten (5 grupper, ca 50 barn)
HT14: Regnbågen, Bystugan, Gökboet, Gullingeplan 30 (5 grupper, ca 50 barn).
VT15: Regnbågen, Bikupan, Fredsduvan, Björinge, Trollskogen, Mellangården, Rödluvan, Månstugan, Stormhatten (6 grupper, ca 90 barn)
HT15: Regnbågen, Solbacken, Bikupan, Stjärnfallet, Gullinge, Trollskogen, Bittinge, Björinge, Bystugan (6 grupper, ca 90 barn)
VT16: Regnbågen, Månstugan, Bikupan, Stjärnfallet, Mellangården, Gullingeplan 30, Fredsduvan och Stormhatten (6 grupper, ca 90 barn)
HT16: Regnbågen/Trollen, Solbacken/Blåsippan, Fredsduvan/Elefanten, Naturriket/Holken, Pusslet/Regnbågen, Stormhatten/Vargen, Trollskogen/Ekorren, Stormhatten/Vargen, Trollskogen/Trollet och Kristallen, Björinge/Hunden och Sälen, Stjärnfallet/Stjärnfallet, Bystugan/Pärlan, Bikupan/Solen (6 grupper, ca 90 barn)
VT17: Regnbågen/Trollen, Gullinge/Lejonen, Gökboet/Flyttfåglarna, Mellangården/Sagostigen, Bikupan/Solen, Bittinge/Annexet-Prästkragen, Bittinge/Annexet-Prästkragen (6 grupper, ca 90 barn)
HT17: Fsk Regnbågen/Trollen, Trollskogen/Kristallen, Gökboet/Flyttfåglarna, Fredsduvan/Elefanten, Fredsduvan/Holken, Bystugan/Pärlan, Bikupan/Solen, Månstugan/Jorden, Trollskogen/Trollet, Trollskogen/Ekorren (6 grupper, ca 90 barn)
VT18: Fsk Regnbågen/avd Troll, Fsk Trollskogen/avd Ekorren, Fsk Bittinge/Avd Annexet, Fsk Björinge/avd Lejonet, Fsk Mellangården/avd Sagostigen, Fsk Gullinge/avd Lejonen, Fsk Jorden/avd Solis, Fsk Trollskogen/avd Trollet (6 grupper, ca 90 barn).
HT18: Fsk Trollskogen/avd Ekorren Kristallen och Trollet, Fsk Regnbågen/avd Trollen, Fsk Bikupan/avd Solen, Fsk Pusslet/avd Jorden och Solis, Fsk Bystugan/avd Pärlan, Fsk Fredsduvan/avd Holken, Fsk Fredsduvan/avd Elefanten, Fsk Solstrålen/avd Alfons och Nalle Puh, Fsk Björinge/avd Lejonet (6 grupper, ca 90 barn).
VT19: Fsk Trollskogen/avd Ekorren och Kristallen, Fsk Regnbågen/avd Tomtarna, Fsk Bikupan/avd Solen, Fsk Pusslet/avd Jorden och Solis, Fsk Gullinge/avd Lejonen, Fsk Bittinge/avd Annexet, Fsk Lilla Tensta/avd Kristallen, Fsk Gökboet/avd Flyttfåglarna (6 grupper, ca 90 barn).

HT19  Fsk Trollskogen/avdKristallen, Ekorren, Trollet. Fsk Fredsduvan/ avd Holken  & Elefanten . Fsk Solbacken/avd Anemonen & Blåsippan.Fsk Solstrålen/avd Alfons & Nalle Puh . Fsk Bittinge/ avd Annexet. Fsk Bystugan/ avd Pärlan. Fsk Björinge/ avd Lejonen. ( 6 grupper med sammanlagt 93 barn. Från Grimsta i Vällingby har 3 förskolor deltagit i samma verksamhet . Fsk Regnbågen, Kristerburken och Zinket.

VT20 Fsk Regnbågen /avd Trollen. Fsk Trollskogen avd Kristallen. Fska Gulline avd Lejonen. Fsk Bikupan avd Bikupan. Fsk Rödluvan avd Sköldpaddan. Fsk Gökboet avd Flyttfåglarna. Fsk Lilla Tensta avd Safiren. Fsk Mellangården avd Sagostigen .6 grupper med 95 barn i Tensta simhall. I Vällingby har 52 barn från Fsk Regnbågen, Klisterburken,Griffeltavlan och Zinket simmat 15 tillfällen.
VT21:
HT21: